skip to Main Content
Alphenaer is het merk van:

Hoe verzin je een nieuw product?

Je kent het vast wel. Je loopt door de supermarkt of winkel en je ziet dat dat ene merk een nieuwe smaak heeft uitgebracht. Mooie nieuwe en herkenbare verpakking eromheen. Hoe zou het smaken? Benieuwd hoe een nieuwe smaak bij ons tot stand komt?

Het begint allemaal met een idee

Nieuwe ideeën worden binnen het productontwikkelingsteam besproken. Productontwikkelingsteam? Ja, dat klopt. Bij Alphenaer komen wekelijks een aantal slimme, creatieve, handige en commerciële mensen van diverse afdelingen bij elkaar in een team. Daar bespreken we de nieuwe ideeën, de mogelijkheden en de voor- en nadelen.

Ideeën ontstaan overal. Bijvoorbeeld door een lekker recept thuis uit te proberen, waaruit blijkt dat het huidige product verbeterd kan worden. Zo is de Alphenaer Goats Cheese Crumbled ontstaan. Doordat de geitenkaas op een pizza of salade in het recept verbrokkeld moest worden en dat helemaal niet zo handig bleek. Het gevolg: vieze handen, te grote stukken en niet mooi verdeeld…. Al deze nadelen brachten ons op het idee om verkruimelde geitenkaas te maken. Een product dat nu in iedere supermarkt te vinden is. Soms ontstaat een idee op reis of door goed te kijken naar wat er in binnen- en buitenlandse supermarkten of beurzen gebeurt. Uiteraard is ook de trend en smaakbehoefte van het moment een punt om goed in de gaten te houden.

Naast ideeën vanuit productontwikkelingsoverleg komen vele verzoeken ook van klanten. Zij vragen ons een unieke en soms exclusieve receptuur voor hen uit te werken. Een uitdaging die wij graag aan gaan. We zijn altijd op zoek naar mooie smaakcombinaties en ontwikkelen graag unieke kaassoorten waarmee we onze onderscheidende rol in de markt kunnen behouden en vergroten.

Het idee is er, en dan?

Gekeken wordt naar de potentie van het product in de markt en er wordt een marktonderzoek gedaan. Er zijn een aantal punten die belangrijk zijn om te onderzoeken:

  • Zijn er bijvoorbeeld al vergelijkbare producten op de markt? En kunnen we dit beter of anders?
  • Wie zou het willen kopen? Welke doelgroep spreken we aan met deze nieuwe smaak of nieuw product? En hoe kunnen we hen het beste bereiken?
  • Welke toepassing is mogelijk interessant? Is het interessant als consumentenproduct in de winkel of juist voor een producent die het verwerkt in bijvoorbeeld kant-en-klare tapenades, tapas, broodjes, salades, maaltijdboxen of maaltijden.
  • Wat is het gebruiksmoment? Bijvoorbeeld als specialiteit bij de borrel of juist een ingrediënt waarmee je kunt koken.
  • Welke toegevoegde waarde kunnen we geven aan het product? Denk hierbij aan duurzaamheid, gezondheid, dierenwelzijn en voedingswaardeclaims. Zoals light, het percentage vet of suiker, vegetarisch, FSC verpakking enzovoort.
  • Hierbij horen automatisch ook de mogelijkheden of juist beperkingen binnen de wetgeving. Welke benamingen, claims of gezondheidsvoordelen mogen en kunnen gebruikt worden.

Proeven!

Zodra we duidelijk hebben hoe het nieuwe product eruit moet gaan zien, wat we willen en voor wie het is, gaan we opzoek naar nieuwe grondstoffen. Denk hierbij aan smaakmakers, kruiden, aroma’s en product verbeteraars. We werken het liefst met natuurlijke toevoegingen, waarbij we zo dicht mogelijk bij de echte smaak en het echte product proberen te blijven.

Op keukenweegschaal worden de eerste testen gedaan en er worden diverse monsters gemaakt. Allemaal met andere hoeveelheden van de ingrediënten, zodat we het verschil kunnen proeven.  De monsters worden gekeurd en bijgesteld totdat we tevreden zijn over het resultaat. Daarna laten we het product door ons eigen testpanel beoordelen. Van iedere afdeling binnen het bedrijf vragen we verschillende mensen om het te proeven en hun mening te geven.

Een nieuw jasje

Als het productontwikkelingsteam en het testpanel beide goed scoren en tevreden zijn, dan gaan we door met het ontwikkelen van de verpakking en wordt het etiket of de bedrukking opgesteld. Naast dat de verpakking er mooi en aantrekkelijk uit moet zien, willen we ook graag dat ons Alphenaer design herkenbaar is. De nieuwe smaak moet natuurlijk goed in het bestaande assortiment passen. Uiteraard toetsen we de verpakking ook aan de wetgeving.

Testen, testen en nog eens testen

Alle facetten op het gebied van voedselveiligheid worden beoordeeld. Bijvoorbeeld of het product vrij is van allergenen. Zijn de grondstoffen veilig? Of moeten we ze voor toevoegen een extra verhitting geven?

Er wordt een houdbaarheidsonderzoek uitgevoerd. Kunnen we garanderen dat de kwaliteit en voedselveiligheid tot het einde van de houdbaarheid goed is en blijft?

Zijn er misschien nog aanpassingen nodig in het productieproces? Moeten er extra controles ingevoerd worden? Al dit soort zaken worden uitvoerig onderzocht en getest.

Als dat allemaal in orde is, schalen we het product langzaam op om te kijken hoe dat verloopt. We plannen een kleinschalige productie in en kijken of we eventueel zaken moeten bijstellen in het productieproces. Denk hierbij aan aanpassingen in het systeem zoals wijzigingen in de receptuur, werkinstructies of de volgorde die mogelijk moeten aangepast worden. Deze wijzigingen bespreken we nauwgezet met de operators en de productiemedewerkers.

En dan is eindelijk het moment dat de eerste monsters naar de klanten verstuurd worden. Dat is misschien nog wel het spannendste moment, want iedereen mag het dan echt proeven en bekijken.

Soms moet je eigenwijs zijn

Sommige nieuwe producten vallen goed in de smaak, maar het komt ook wel eens voor dat we uiteindelijk toch beslissen een product niet langer te maken.

Het introduceren van een nieuw product heeft wel wat “wentijd” nodig. Niet iedereen vindt het meteen leuk, handig of lekker. Dat kan soms best een paar jaar duren. Een goed voorbeeld daarvan is de Alphenear Goats Cheese Crumbles. Toen we dat product bedachten, waren we meteen enthousiast. De pizza- en saladeproducenten ook, maar de supermarkten lachte ons nog net niet uit. Toch zijn we eigenwijs geweest en bleven we geloven in het gebruiksgemak ervan. We bleven het aanbieden en gelukkig maar, want nu is het overal en voor iedereen verkrijgbaar. Het wordt zelfs door andere merken en producenten overgenomen en op de markt gebracht. Dat lijkt misschien minder leuk, maar het is voor ons een groot compliment. Het was en is gewoon een goed idee!