skip to Main Content
Alphenaer is het merk van:

Samenwerking in echte producten

De Walhoeve, een boerderijwinkel met prachtige producten: eigen rundvlees, speciaal geselecteerde kip en varkensvlees, verse groenten, specialiteiten, gemaksproducten, zuivel en natuurlijk heerlijke kazen. Een plek waar de Alphenaer kaas zich al jaren als geen ander thuis voelt.

Er was eens…

De samenwerking tussen De Walhoeve en DeJong Cheese, de plek waar Alphenaer gemaakt wordt, gaat terug tot één van de eerste jaren. Toen er nog geiten op de kaasmakerij in Alphen rondliepen en het nog Kaasmakerij De Jong heette. Ja, dat is even geleden…

In de begin jaren was De Walhoeve een boerderij met voornamelijk vleesvee, maar omdat dat financieel niet langer houdbaar was, werden in 1995 de eerste lammetjes aangekocht om een geitenmelkbedrijf op te zetten. In die tijd een innovatief en gewaagd plan. Het groeide uit tot wel 700 melkgeiten en je raadt het al, deze melk werd onder andere door Kaasmakerij De Jong tot kaas verwerkt.

Zo ontstond de samenwerking” vertelt Corné van Roessel, de huidige eigenaar van De Walhoeve. “Mijn moeder was in 1996, naast de boerderij, al gestart met een boerderijwinkel bij het bedrijf. We verkochten er eigen en aangekochte producten voor en uit de regio. Zowel de mensen uit de buurt als de horeca reageerde hier heel positief op. We wilde in de jaren daarna onze geitenhouderij graag uitbreiden, maar helaas werkte de gemeente hierin niet mee en moesten we noodgedwongen ermee ophouden. Omdat de verkoop van lokale producten zo goed werd ontvangen, besloten we de winkel en de samenwerking met de omgeving echt op te pakken.

De Alphenaer Brie Fenegriek speelt hierin ook een kleine rol. Samen met Restaurant-Lunchroom Vrijthof 16 in Hilvarenbeek is Corné de bedenker achter het Broodje Walhoeve. Een populair en inmiddels bekend broodje met warme Alphenaer Brie Fenegriek dat op diverse menukaarten in de omgeving te vinden is. Al 27 jaar werken De Walhoeve en DeJong Cheese nu samen. Dankzij Corné en zijn team hebben onze Alphenaer kazen een vaste plek in deze regio veroverd in de winkel, maar zeker ook in de horeca.

DE manier waar ik ’s morgens voor opsta

Een ding is zeker, als Corné iets doet, dan doet hij het voor de volle 100%. Corné: “Het heeft best lang geduurd voordat bleek dat we echt niet mochten uitbreiden met de geitenhouderij. Ik vond dat erg jammer, maar ja, je moet door. Toen de keuze voor de winkel eenmaal gemaakt was, ging het snel.” In 2016 werd de omliggende grond verkocht en de winkel grondig aangepakt en uitgebreid. Daarna kocht hij een nieuw stuk grond aan en bouwde er een prachtige stal met vleesrunderen voor de winkel en verbouwd er zijn eigen veevoer.

In de stal staan stieren, Belgische Blauwe, van verschillende leeftijden.” Vertelt Corné. “Ik zoek ze zelf in de wei uit als ze 6 a 7 maanden oud zijn. Ongeveer 5 tot 10 stieren tegelijk, ze groeien hier verder op en krijgen precies wat ze nodig hebben tot ze ongeveer 22 tot 23 maanden oud zijn. Dan gaan ze naar het slachthuis en verwerken wij het vlees verder voor onze klanten in de winkel en de horeca.

De prachtige en indrukwekkende Belgische Blauwe zijn rustig en het is een vriendelijk ras. Daarnaast leveren ze het meeste kilogrammen lux vlees per stier op. “Goed, mooi en kwalitatief vlees tegen een eerlijke prijs, dat is wat wij belangrijk vinden in onze winkel. Deze stieren passen daar perfect in”. Aldus Corné

We houden precies genoeg stieren en alleen de dieren die we in de winkel kunnen verwerken en worden afgenomen, worden geslacht. Zo hebben we nooit vlees over, is alles vers en hoeven we niets te verspillen. De rest van de ruimte in de stal verhuren we aan andere boeren. Dit is natuurlijk een duurder manier van vlees verkopen, maar wel DE manier waar ik ’s morgens voor opsta.’

Bierborstel en aardappels op het menu

Corné weet precies wat de dieren eten, want 90% van het voer dat ze krijgen komt van eigen akkers. Stro, mais, hooi en graan bijvoorbeeld, maar Corné gaat nog een stapje verder: “De stieren krijgen ook Bierborstel, dat is een restproduct van de Brouwerij uit Tilburg, het is heel gezond. Van de aardappelverwerker Agristo voeren we de aardappelsnippers, ook weer een restproduct wat ze graag eten. Zo zorgen we zoveel mogelijk voor continuïteit, hebben we alles zelf in de hand en hebben we het meeste invloed op de kwaliteit van het vlees.”

Het vlees, maar ook de producten die ervan gemaakt worden, denk aan gerookte worsten, vleeswaren, salades etc, komen allemaal uit eigen slagerij. Inmiddels heeft Corné een vast team van 3 slagers en een aantal medewerkers in de winkel om zich heen verzameld. “Allemaal mensen die, net als ik, voor kwaliteit gaan. Samen staan we achter onze producten en daardoor blijven we groeien”.

Een stal om trots op te zijn

De stal met het prachtige dak is ook een eigen ontwerp van Corné. Het is een potstal op helling. Terwijl de stieren nieuwsgierig naar ons komen kijken, vertelt Corné verder: “De stieren trappen de mest langzaam naar beneden door rond te lopen. Twee keer per dag strooien we de stallen op met vers stro en zo blijven de stallen min of meer uit zichzelf schoon. De mest die we eruit rijden, verwerken we weer op ons eigen land.”

Om te laten zien hoe dit alles werkt, kun je iedere zaterdag ochtend in het seizoen een rondleiding in de stal boeken. “Door onze stal open te stellen voor bezoek kunnen we het echte verhaal vertellen. Dit laat de mensen zien waar hun stukje vlees vandaan komt en wat erachter zit. We merken dat er veel meer begrip en waardering voor de lokale producten komt. Dat is ook een onderdeel van ons werk, we moeten de mensen soms een beetje bijscholen.’

Eerlijkheid duurt het langst

Naast de bewuste keuze voor het houden van deze stieren en het type stal, liggen er op het dak ook een gigantische hoeveelheid zonnepanelen. De zonnepanelen liggen in postcode roos, zoals dat heet. Een gezin dat bijvoorbeeld zelf geen panelen op het dak kan plaatsen, kan hier de gewenste hoeveelheid stroom van de panelen afnemen.

Een mooi en eerlijk bedrijf, maar Corné wil verder de toekomst in kijken, samenwerken en mensen bereiken met producten van om de hoek. “Door het oprichten van het boeren- en burgerinitiatief Goei Eete (in 2009) kunnen we meer mensen bereiken. Lokale seizoensproducten worden rechtstreeks van de boer uit de regio bezorgt op vaste afhaalpunten of door fietskoeriers bij de mensen thuis. Alles gaat online, je zit nergens aan vast en je weet waar je eten vandaan komt.’

In 2009 liep Goei Eete hiermee voorop, er waren nog niet veel partijen die op deze manier hun producten aan de man brachten. Inmiddels rijdt er wekelijks een Goei Eete bus langs tientallen horeca zaken, de binnenstad van Tilburg en ongeveer 45 locaties om de regionale producten te bezorgen.

De Walhoeve neemt hierin een centrale plaats in als hub in de regio, zodat iedereen kan genieten en profiteren van al het moois dat zo dichtbij verkrijgbaar is.

En zijn er dan nog toekomstplannen? “Ik zou graag meer online aandacht voor de boerderijproducten willen genereren. Ik bedoel dan de producten van uit de boer bekeken, dus niet wat we willen eten, maar wat er voor handen is in het seizoen. We werken nu vooral regionaal in en om Tilburg, maar ik zou dat wel Brabant-breed willen doen en daarna… in heel Nederland en over de wereld!’

Genoeg te ontdekken, te proeven en te genieten in deze regio en wie weet binnenkort ook daarbuiten. Ben je nog nooit bij De Walhoeve in Goirle geweest? Ga er zeker een keer langs en je bent verkocht!

Boerderijwinkel de Walhoeve www.walhoeve.nl

Hoge Wal 15, 5051 LG Goirle

013- 542 49 20 (ook voor Whatsapp)

info@walhoeve.nl

Openingstijden:

Dinsdag t/m Vrijdag van 09:00 tot 17:30

Zaterdag van 09:00 tot 16:00

 

Goei Eete www.goeieete.nl 

 

Fotografie: Isabelle Hattink